مدیریت زنجیره تأمین یا SCM تلفیقی است از فن و دانش که در جهت بهبود بخشیدن دسترسی به مواد اولیه، ساخت محصولات و یا خدمات و انتقال آن به مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.
بخش اول راهکار اصلی مدیریت زنجیره تأمین میباشد. برای مدیریت صحیح منابعی که جهت برطرف کردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس شما مورد استفاده قرار میگیرد، نیاز به برنامهریزی استراتژیک میباشد. بخش عمده برنامه ریزی، پیاده سازی مجموعه اندازه هایی است برای نظارت بر زنجیره تأمین، بهصورتیکه بهینه و مقرونبهصرفه بوده، کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تأمین کند.
بخش دوم استفاده از SCM (Supply-Chain-Management) ،می بایست تأمین کنندگانی که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار میدهند را انتخاب کنید. روندهای قیمت گذاری، تحویل و پرداخت به این تأمین کنندگان را مشخص کرده، مجموعه ای از مقیاس های نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنها را فراهم آورید. سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات، بازبینی و انتقال محصولات، و خدمات را به خط تولید خود به اضافه نحوه اختیار دادن پرداخت به تأمین کننده را مشخص کنید.
بخش سوم فعالیتهای مورد الزام جهت تولید کنترل کیفی، بسته بندی و آماده سازی، جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید. و سطح کیفیت ،خروجی تولید و بهرهبرداری کارگران و کارمندان را بوسیله SCM اندازه گیری کنید.
بخش چهارم این قسمت اکثراً تدارکات نامگذاری میشود. در این قسمت، شما باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کنید، شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روشهای حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید.
بخش پنجم در قسمت اشکالات زنجیره تأمین، شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورید.