(SCM) مدیریت و برنامه ریزی زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین یا SCM تلفیقی است از فن و دانش که در جهت بهبود بخشیدن دسترسی به مواد اولیه، ساخت محصولات و یا خدمات و انتقال آن به مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت و برنامه ریزی زنجیره تأمین

 

در موارد زیر پنج قسمت اصلی مدیریت زنجیره تأمین را شرح میدهیم :

 

 1- برنامه ریزی :

بخش اول راهکار اصلی مدیریت زنجیره تأمین می‌باشد. برای مدیریت صحیح منابعی که جهت برطرف کردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس شما مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک می‌باشد. بخش عمده برنامه ریزی، پیاده سازی مجموعه اندازه ‌هایی است برای نظارت بر زنجیره تأمین، به‌صورتیکه بهینه و مقرون‌به‌صرفه بوده، کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تأمین کند.

2- منابع :

بخش دوم استفاده از SCM (Supply-Chain-Management) ،می بایست تأمین کنندگانی که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار می‌دهند را انتخاب کنید. روندهای قیمت گذاری، تحویل و پرداخت به این تأمین کنندگان را مشخص کرده، مجموعه ای از مقیاس ‌‌های نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنها را فراهم آورید. سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات، بازبینی و انتقال محصولات، و خدمات را به خط تولید خود به اضافه نحوه اختیار دادن پرداخت به تأمین کننده را مشخص کنید.

3- تولید :

بخش سوم فعالیت‌های مورد الزام جهت تولید کنترل کیفی، بسته بندی و آماده سازی، جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید. و سطح کیفیت ،خروجی تولید و بهره‌برداری کارگران و کارمندان را بوسیله SCM اندازه گیری کنید.

4- ارسال :

بخش چهارم این قسمت اکثراً تدارکات نامگذاری میشود. در این قسمت، شما باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کنید، شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روش‌های حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید.

5- ارجاع (کالاهای مرجوعی) :

بخش پنجم در قسمت اشکالات زنجیره تأمین، شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورید.